Open Dagen NMF 29 en 30 maart 2014

17 mrt 2014 – De Nederlandse Modelspoor Federatie  DigiMRC (Digital Model Railroad Controlling)zal in het weekend van 29 en 30 maart 2014 de deuren openen. Niet alleen voor alle belangstellenden die modelspoor een warm hart toedragen, maar vooral voor diegenen die hun modelbaan digitaal willen besturen en daar hetzij meer over willen weten, hetzij een probleem mee hebben.
Binnen de Regio Haaglanden is sinds 2012 modelspoorvereniging DigiMRC actief. Het is een vereniging die zich heel speciaal bezig houdt met (geautomatiseerde) digitale treinbesturing ten behoeve van alle railsystemen en alle schalen waarbij het Hybride rijden voorop staat. Hybride rijden betekent rijden met analoog en digitaal materiaal op één circuit tezamen. Het grote voordeel daarvan is dat geen extra dure digitale locs benodigd zijn en dat vooral oude locs, die moeilijk kunnen worden omgebouwd, ook op de huidige banen gewoon gebruikt kunnen worden. Voor kleinere schalen is het grote voordeel dat ze helemaal niet hoeven worden omgebouwd omdat de modellen die niet digitaal werden voorbereid (de meeste oudere modellen) vaak te klein zijn om plaats te bieden aan een decoder. De grote insteek van DigiMRC is, dat naast het Hybride rijden, het ook mogelijk is om (althans voor H0) op één soort rails zowel 2 als 3 rail te rijden. We gebruiken daarvoor Märklin K-Rails. Daarop kan naast alle Märklin ook Fleischmann, Roco enz. (2-rail) zowel analoog als digitaal worden gereden. Het sprookje dat Märklin wil volhouden, dat analoog en digitaal niet door elkaar gebruikt kunnen worden, wordt door de gebruikte techniek van DigiMRC naar het rijk der fabelen verwezen. Sterker de testbaan met ‘oude’ M-rails is geschikt om met alle oude, nieuwe, analoge en digitale Märklin locs te berijden. Hybride dus! D.w.z. Digitaal én analoog samen, tegelijkertijd! Op deze manier vormt DigiMRC een unieke uitdaging voor iedereen. Het voordeel is dat men zijn oude analoge locs toch nog kan blijven gebruiken. Hoewel de vereniging zelf uitgaat van één hardware systeem Dinamo (vanwege het hybride rijden) en één software systeem iTrain, is het tweede unieke karakter van de banen, dat er één universeel bedradingssysteem wordt aangelegd, dat men, nadat het werd getest, nooit meer behoeft aan te passen aan de baan waaronder het werd aangelegd. Nooit meer solderen onder de baan, altijd eenvoudig eventuele gebreken verhelpen, omdat alles niet onder, maar naast de baan zit. Door deze universele output is het echter mogelijk om alle verschillende hardware systemen met eigen, aan het systeem aangepaste kabels met de baan te verbinden, waardoor iedereen met welk systeem hij ook komt, tegelijk met anderen – zij het op gescheiden ringen – Hybride kan rijden. Maar ook eenvoudig rijden “met de hand” is een optie. Het veel gehoorde bezwaar van modelspoorders: ”Digitaal rijden is helemaal niet leuk, want dan kan ik zelf niets meer” is de meest flauwe smoes om niet vooruit te willen kijken, dan wel is het een uitvlucht om niet aan “iets moeilijks” te willen beginnen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om alleen wissels en seinen automatisch te bedienen, terwijl men zijn treinen met de hand bestuurt. Het grote voordeel is, dat men zich kan concentreren op het rijden zelf, terwijl wissels en seinen er automatisch voor zorgen, dat er geen ongelukken gebeuren. Veel meer dan twee à drie treinen in één circuit kan een modelspoorder niet bijhouden. Met digitale hulpmiddelen blijkt veel meer mogelijk en wordt op die manier het plezier in het rijden met een gedigitaliseerde baan veel groter. Het ligt in de bedoeling om op korte termijn de banen open te stellen voor alle modelspoorfans die niet in staat zijn om thuis, hetzij door ruimtegebrek, hetzij om andere redenen hun hobby uit te oefenen, maar wel over rollend materieel beschikken. Tegen een redelijke vergoeding per dagdeel zal het dan voor iedereen mogelijk zijn, om zijn hobby uit te oefenen. Bovendien kunnen diegenen die digitaal kunnen/willen rijden met hun eigen materieel en hun eigen interface (Fleischmann, Märklin, Lenz, Roco of willekeurig welk ander systeem dan ook) hun eigen systemen uit testen en eventueel hulp krijgen bij een verdere ontwikkeling, of eventuele problemen. En let op! DigiMRC is aanbieder voor de Ooievaarspas. Dus ook voor mensen met een kleine beurs. Het is dus een ultieme reden om de Open Dagen van DigiMRC te bezoeken. U vindt het verenigingslokaal aan de Kerketuinenweg 2c, recht tegenover Avonturia. U bent van harte welkom!

gmail
Op de voorgrond een lid van de club, die op een van de ringen H0 rijdt (gelijkstroom, tweerail) en op de achtergrond de N baan in aanbouw. Daar rijden op vijf grote en kleine ringen ook digitaal, maar niet geautomatiseerd diverse
treinen. Als je het verder kan verspreiden, ga je gang! Wat je hier ziet is maar een deel, want over enkele maanden hebben we een meer dan verdubbelde optie elders in het gebouw, waar met bijna alle schalen t/m Z kan worden
gereden (vanaf H0) dus H0e, H0m TT, N, Ne, Nf (zelfde spoorwijdte als T spoor) etc.
Overigens is het leuk om te weten, dat de kleinste schaal TGauge ook perfect digitaal rijdt. Wanneer je een baan in blokken kan verdelen (en natuurlijk kan dat), dan kan geautomatiseerd met meer treinen op één circuit worden gereden.

Be the first to comment

Geef een reactie