MärklinZ was bijna opgeheven

Sinds de Spielwarenmesse in 1972 was Märklin alleenheerser in de Z-Spoor schaal (1:220) aanbieders. Geen enkele firma durfde het aan, om modellen voor in deze schaal te gaan produceren. Er waren diverse reden te bedenken om hieraan niet te beginnen. Ten eerste de toestemming van Märklin Duitsland, met de vele haken en ogen. Maar ook de zeer kleine aantallen die geproduceerd konden worden, waren risico’s die men niet wilde nemen. Alleen in Amerika probeerde Microtrains line, naast haar N schaal, ook een Z-line op de markt te zetten. Met eigen Amerikaanse modellen, zelfs met een magnetische kleinere koppeling, om zo een voet aan de grond te krijgen. Dat bleek met succes. Amerika werd een gewild Ztrack land. Zo ging deze firma ook bouwpakketten voor haar Ztrack ontwikkelen. In 2009 pakten donkere wolken zich samen boven Märklin. Een faillissement hing boven de 150 jaar oude historische treinenfabrikant uit Göppingen in het zuiden van Duitsland. Niemand had dit voor mogelijkheid geacht. Märklin was op de Spielwarenmesse in mineur. Maar een spreekwoord zegt, hoogmoed komt voor de val. Honderden medewerkers werden ontslagen. Het Nederlandse kantoor in Oosterhout, jaren lang de bakermat van Märklin voor Nederland, werd opgeheven. Frans Jeltes (directeur)die in de voorgaande jaren nog tientallen Märklin Shop in Shop kon laten openen, werd weg bezuinigd. Van deze echte Märklin Shop in Shops zijn nu alweer enkele gesloten, omdat men zich niet kon houden aan de zware Märklin contracten. Er werden geen nieuwe modellen ontwikkeld, magazijnen werden tegen dumpprijzen leeg verkocht en de productie van treinen werd naar China verplaatst. Zo probeerde Märklin het tij te keren. Om de productie naar China te verplaatsen, bleek al gauw geen goed idee te zijn. Klacht na klacht bereikte het hoofdkantoor. Daar werden de Duitsers niet vrolijker van. De bezitters en rijders in deze, tot dat moment de kleinste schaal, waren het eerste de dupe van de reorganisatie. Aangekondigde modellen werden niet geproduceerd en dus ook niet uitgeleverd. De Märklin prijzen stonden onder hoge druk en werden drastisch verhoogt. Z-Spoorclub Nederland moest stoppen met haar magazine, daar de kosten te hoog werden. Z-Dialoog uit Duitsland stopte en de modullenclub Z-werk220, laat sinds 2009 niets meer van zich horen. Nederland had nog een beetje geluk, doordat alle Duitse marktkooplieden op de Modelspoorbeurs in Houten, de magazijn voorraden Z-Spoor artikelen dumpten tegen bijna elke prijs. Ineens was het paradepaardje SpurZ van weleer, minder waard. Het gerucht ging zelfs dat MärklinZ verkocht zou worden of anders zelfs geheel zou stoppen. Dit gerucht werd ook in het verre oosten gehoord. In Japan was inmiddels het merk ProZ gekomen en nu was daar ineens Rokuhan, met een compleet assortiment Z-rails, wissels (wisselaandrijvingen zitten onzichtbaar onder de verwerkt) en toebehoren. Maar ook een super mooie locomotief en twee startsets (jammer genoeg nog Japansmodellen) werden gelanceerd. Dit Rokuhan, dat veel op Kato lijkt, is speciaal voor de Europese markt. geïmporteerd door Noch (Kato, Atlas en Unitrack), in Nederland vertegenwoordigd door Zeta. Daar zullen wij in de toekomst nog veel van horen. In de Z-wagens kan met een kant en klare printplaat, de eigen Rokuhan binnenverlichtings ingebouwd worden. Ook was daar het nieuwe Z-Spoor merk InterMountain met o.a. modellen uit Canada en Mexico. Robert Kluz van het Ztrack magazine in Amerika, zetten het Ztrack Center op en levert nu over de gehele wereld alle Z-merken. De Online winkel bij uitstek ook voor zijn AZL line en de prachtige Zwitserse modellen. Zo te zien heeft het voor de Z-Spoorder uiteindelijk geen windeieren gelegd, dat Märklin het moeilijk had om het hoofd boven water te houden. Dat Märklin, SpurZ werkelijk wilde laten stoppen , blijkt ook uit een Märklin brief die wij bij een Shop in Shop aan de muur zagen hangen, met de mededeling dat ze besloten hadden om SpurZ te blijven produceren. Dus met ander woorden, er is over gedacht om het op te doeken. Alle aangekondigde modellen zullen binnenkort het levenslicht gaan zien, aldus deze brief. De schrijver van dit stukje wacht al drie jaar op zijn bestelde DB diesel passagierstrein.

Be the first to comment

Geef een reactie