Als de economie tegen zit, gaan de directies van bedrijven eerst op de reclame bezuinigen. Dus geen advertenties meer plaatsen en geen promotiegelden meer voor beurzen.
Als dat niet helpt (door geen reclame te maken lopen meestal de verkopen achteruit) worden de prijzen verhoogd, zodat de trouwe kopers van het merk, toch nog de verliezen kunnen dekken. Als dat niet lukt dan maar saneren. Fabrieken sluiten of samen voegen. Mensen eruit en dan komt bijna altijd de onvermijdelijke mededeling: failliet of verkoop aan een investeerder. In Modelspoorland maakten de bekende merken op dit moment ook moeilijke tijden door. Lima, Jouef, Arnold. Rivarossi, Roco, Trix en uiteindelijk ook Märklin. Nu gaan de geruchten dat de Engelse investeerders van Märklin, ook de failliete LGB willen kopen. Ook de Z-Spoorclub Nederland kon haar promotie voor het fascinerende Z-Spoor niet langer meer doen. Wij hebben alles geprobeerd, maar geen sponsor te vinden om onze hobby te kunnen voortzetten. Wij gaan nu alles op alles zetten om het Z-Spoor via Internet voort te zetten, ja u leest het goed, ook wij moeten wel. Binnenkort kunt u alles lezen op www.z-spoorclubnederland.nl. De leden van de huidige Z-Spoorclub krijgen binnenkort een exclusive toegang tot achter liggende PDF pagina’s. U moet dus nu uw Z-Spoor Magazine zelf printen. Het zij zo.