Iedere modelspoorder is bekend met de modelspoor schalen zoals Spoor1, H0, TT en N. Al deze schalen hebben in de regel ook een smalspoor breedte. Het in 1972 gelanceerde Z-Spoor heeft ook smalspoor Zm genaamd. Nog meer dan bij de eerdergenoemde schalen maakt Spoor ‘Z’ het mogelijk om een zo realistisch mogelijk landschap uit te beelden
Zm, smalspoor in Z
Velen weten dat b.v. bijvoorbeeld de rode treinen van de Rhätische Bahn in het oosten van Zwitserland smalspoor is, dat wil dus zeggen smaller dan de gebruikelijke maat waarmee de SBB (Zwitserse Staatsspoorwegen) rijdt. In model laat zich dat altijd weer omzetten naar modelspoorwijdtes. Zo wordt in H0 vaak gebruik gemaakt van (het kleinere) TT en N rails om smalspoor na te bootsen. Bij spoor 0 gebruiken we dan over het algemeen H0 rails en bij N gebruiken we vaak Z rails. Nu heeft men bij Spoor Z gekozen voor Zm, dat wil dus zeggen dat we Z treinmodellen met een ander onderstel laten rijden op minder dan de ons gebruikelijke 6,5 mm. Zm rijdt op 4,5 mm spoorwijdte wat dan overeenkomt met 4,5 x 220 = 990 mm dat kan worden afgerond naar het zogenaamde meterspoor. En dat is nu juist de maat waarop b.v. de Rhätische Bahn en vaak andere banen rijden. Ook kan de rails gebruikt worden voor bijvoorbeeld tramlijnen in steden, daar dit ook in veel gevallen meterspoor is. U kunt dit allemaal en nog veel meer zien tijdens het Z-Weekend in Geske (Duitsland) op 5 en 6 april 2008.
Foto: Karl-Friedrich Ahnert
Geef als eerste een reactie