Vertragingen door achterstallig onderhoud

Achterstallig onderhoud van uw rails en locomotieven is een grote noodzaak. Als wij op modelspoorbeurzen staan om het Z-Spoor te promoten, maar ook via de telefoon en mails, krijgen wij de vraag: “Hoe hou ik mijn baan en locomotieven schoon of hoe hou je die baan van dat kleine spul schoon”. Want het sprookje dat Z-Spoor niet zou rijden gelooft gelukkig niemand meer. Laat echter door achterstallig of verkeerd onderhoud niet het zelfde gebeuren als bij onze Nederlandse Spoorwegen. Daarom willen wij een paar nuttige en eigenlijk nodige tips geven, voor het onderhoud van je kostbare bezit, de Z-Spoorbaan. Op alle modelspoorbaanevenementen maken wij er bijna een show van om de toeschouwers (we hebben altijd veel bekijks) onze tips te vertellen.
Een goed begin is het halve werk zegt een bekend spreekwoord. Nadat je de rails hebt neergelegd, ga je met je duim of vinger over de raillassen. Als je de lassen voelt, het lijkt op een spelden prikje, dan zijn deze voor 99% niet goed in elkaar geschoven. Dit is dan een van de resultaten, dat je treinen en wagens zullen ontsporen. Dit is zeker belangrijk bij wissels en bochten. Let er dus goed op dat je de rails goed vlak en tegen elkaar aansluit.
Controleer bij Märklin rails indien mogelijk, aan de achterkant of het “bolletje” goed in het “holletje” zit. Dit geldt natuurlijk ook voor he nieuwe merk Rokuhan en bij Micro Trains, maar daar gaat het iets makkelijker en de verbindingen zijn steviger door het onderbed. Gebruik ook zo min mogelijk spijkertjes om de rails vast te zetten (Bij Märklin zit in het zesde bielsje vanaf de las een heel klein gaatje voor het spijkertje. Maar doe niet in ieder gaatje een spijkertje. Bij Rokuhan kunt indien nodig zelf het gaatje doorprikken. Zie hiervoor de speciale Rokuhan video.

Gebruik ook Z-Spijkertjes en nooit N-spijkers of spijkertjes van de Gamma of Praxis, die zijn te groot.
railblokjeGebruik bij Z-Spoor, welk merk dan ook, NOOIT het welbekende schuurlijkblokje. Dit schuurt de rails en maak ze ruw zodat er vuil in achter kan blijven. Märklin rails hebben een speciale legering, dat alleen schoon gehouden mag worden met een niet pluizig doekje.
Gebruik bij Z-Spoor NOOIT het wondermiddeltje Modellbahnöil. Dit goedje legt een filmpje op de rails en dus ook over het vuil. Het gebruik van dit goedje zal je trein even beter laten rijden, maar na enkel rondjes stopt hij weer op dezelfde plaats. Het aangelegde filmpje is weg gereden.
Het ENIGE middel wat je kunt gebruiken is een dure niet pluizige zakdoek, bijvoorbeeld de lokker uit je trouwpak. Mocht je dat pak niet (meer of nog niet) hebben, raden wij je aan om naar de PC Hooftstraat in Amsterdam te gaan, om daar een pochetje te kopen. Zeg wel dat het voor je trein is, anders proberen ze er misschien een trouwpak bij te verkopen.
Raak de rails zo min mogelijk met je blote vingers aan. Op Eurospoor zagen wij dat de bezitters van N en H0 speciale witte handschoentjes gebruiken. Dat is natuurlijk voor Z-Spoor heel erg goed. Het menselijke transpiratievocht van de vingers is een grote vijand voor het lekker rijden van je Z-Spoor juweeltjes.
Om de rails continue schoon te houden raden wij je aan om een rails reinigerwagen van Märklin 86501 of de Gleisreinigungswagen Spur Z van System Jörger te bestellen.

Wanneer deze wagen in een goederen trein mee rijdt, zal de rails continue schoon gepoest worden door het speciale reinigersblokje. (Dit is beslist geen schuurblokje) Dit blokje kan als het vuil is gewoon de machine in. Stop het wel in een waszakje, anders wordt het zoeken geblazen in de wasmachine. reinigings railbusOok de Railsreiniger Railbus van Märklin 88021 is een mooie aanwinst, maar wij zeggen, zomin mogelijk laten rijden op de baan. In tunnels is het natuurlijk een probleempje om de rails schoon te maken, zeker als er geen “kijktop” in gemaakt is. Maar ook hier heeft System Jöger een oplossing voor de: Haltestab für Universal Reinigungsfilze, of hier zou je het railbusje van Märklin kunnen gebruiken.

olieHoud ook de Locomotieven en wagens goed schoon. Geeft Märklin locomotieven niet te veel olie, alleen indien nodig staat er in de gebruiksaanwijzing. Vroeger stond er om de 20 bedrijfsmuren, maar dat is echt niet nodig. De 5 Polige motoren zijn nu veel beter en hebben ook minder olie nodig. Ook bij de oudere modellen is te veel olie uit de boze. Wil je oliën, doe het dan met de TSL super olie pen.

Rokuhan Locomotieven hoeven helemaal niet gesmeerd te worden. Uit Japan kregen wij het volgende advies: Gelieve de metalen wielen en metalen rails met een schone doek te reinigen. Volgens Rokuhan mag je ook een schoonmaakmiddel gebruiken voor Elektronica. (Er zijn ook Z-Spoorders die wasbenzine gebruiken). Maak alsjeblieft het mechanische gedeelte (chassis schroefjes aan de onderkant) niet openen. Laat dat eventueel als de Rokuhan locomotief stuk zou zijn, door een vakman repareren. Doordat er speciale en precieze onderdelen worden gebruikt is RoKuhan bang voor schade, als je zelf met een schroevendraaier de locomotief open maakt.
Volgens ons en de reparatie afdeling van Märklin in Nederland, de firma G.Keuterman, zijn er momenteel voor zover zij en wij weten geen wielreiniger apparaten beschikbaar voor spoor Z, zoals voor H0 en N. Alleen Micro Trains in Amerika heeft een elektrisch handborstel apparaatje. Wij hebben er wel een gevonden op internet van Pro Z, maar die is eigenlijk voor spoor N. rokuhan rubberVerder kunnen wij je vertellen, dat je moet uitkijken dat de rubber slipbandjes op de locatieven niet beschadigen of extra slijten.
Aan het uiteinde van de wielassen kan door de draaiende beweging stof komen te zitten. Controleer deze asjes regelmatig en haal het vuil weg. Je zult verbaast staan over de hele dotten stof. Hiervoor is ook een handig stofzuigertje in de handel. Weg spuiten met een luchtspuitbus is ook een optie. Rokuhan is te koop o.a. bij de NOCH dealer en bij Conrad

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie