Rokuhan verovert de Z-Spoor wereld

Rokuhan het nieuwe merk verovert de Z-Spoorwereld. Voor fans van het Z-Spoor is een nieuw tijdperk aangebroken Rokuhan begon met de Z-Spoor activiteiten toen Märklin, de uitvinder van Rokuhan logodeze schaal, aan het wankelen was. Toeval of voorop gezet plan? Dat weten wij niet, maar een ding is zeker met al hun nieuwe producten geven zij een nieuwe impuls in de wereld van Z. Sinds een paar jaar waait er een nieuwe stevige wind in de wereld van modelspoor vooral in de schaal 1:220. Die wind komt uit het oosten, Japan om precies te zijn. Maar wie is Rokuhan? Rokuhan is de naam van een groep technische deskundigen op het gebied van Modelspoor. Alle producten zijn ontworpen in het land van de rijzende zon: Japan.

MärklinZ was bijna opgeheven. Sinds de Spielwarenmesse in 1972 was Märklin alleenheerser in de Z-Spoor schaal (1:220) aanbieders. Geen enkele firma durfde het aan, om modellen in deze schaal te gaan produceren. Er waren diverse reden te bedenken om hieraan niet te beginnen. Om meer te lezen, onder de foto klikken.

Rokuhan-lok-dd51

Ten eerste de toestemming van Märklin Duitsland, (de licentiehouder van deze schaal) Märklin kontrakten hebben vele haken en ogen. Maar ook de zeer kleine aantallen die geproduceerd konden worden om in de eerste jaren de Z-Spoorders te bedienen, was een risico’s die men niet durfde te nemen. Alleen in Amerika probeerde Microtrains line (MTL), naast haar N schaal, ook een Z-line op de markt te zetten. Met eigen Amerikaanse modellen, zelfs met een magnetische kleinere koppeling, om zo een voet aan de grond te krijgen. Dat bleek met succes. Amerika werd een gewild Ztrack land. In 2009 pakten donkere wolken zich samen boven Märklin. Een faillissement hing boven de 150 jaar oude historische treinenfabrikant uit Göppingen in het zuiden van Duitsland. Niemand had dit voor mogelijkheid geacht. Märklin was op de Spielwarenmesse in mineur. Maar een spreekwoord zegt, hoogmoed komt voor de val. Honderden medewerkers werden ontslagen. Ook het Nederlandse kantoor in Oosterhout, jaren lang de bakermat van Märklin Nederland, werd opgeheven. Frans Jeltes (directeur) die in de voorgaande jaren nog tientallen Märklin Shop in Shop kon laten openen, werd weg bezuinigd. Van deze echte Märklin Shop in Shops zijn nu alweer enkele opgeheven, omdat men zich niet kon houden aan de zware Märklin contracten. Er werden geen nieuwe modellen voor Z ontwikkeld, Märklin magazijnen werden tegen dumpprijzen leeg verkocht en de productie van treinen werd naar China verplaatst. Zo probeerde Märklin het tij te keren. Om de productie naar China te verplaatsen, bleek al gauw geen goed idee te zijn. Klacht na klacht bereikte het hoofdkantoor. Daar werden de Duitsers niet vrolijker van. De bezitters en rijders in deze, tot dat moment de kleinste schaal, waren het eerste de dupe van de reorganisatie. Aangekondigde modellen werden niet geproduceerd en dus ook niet uitgeleverd. De Märklin prijzen stonden onder hoge druk en werden drastisch verhoogd. Z-Spoorclub Nederland moest stoppen met haar gedrukte magazine, daar de kosten te hoog werden, door het wegvallen van de Märklin advertenties. Z-Dialoog uit Duitsland stopte ook en de modulenclub Z-werk220 laat sinds 2009 niets meer van zich horen. Nederland had nog een beetje geluk, doordat alle Duitse marktkooplieden op de Modelspoorbeurs in Houten, de magazijn voorraden Z-Spoor artikelen dumpten tegen bijna elke prijs. Ineens was het paradepaardje SpurZ van weleer, minder waard. Het gerucht ging zelfs dat MärklinZ verkocht zou worden of anders zelfs geheel zou stoppen.

Raats
Presentatie van Rokuhan op de Spielwarenmesse in Nürnberg
Rokuhan wissel
Wisselaandrijvingen zitten onzichtbaar onder de rails verwerkt

 

Dit gerucht werd ook in het verre oosten gehoord. In Japan was het merk ProZ gekomen en daar is nu ook het merk Rokuhan aan toegevoegd: met een compleet assortiment Z-rails, wissels (wisselaandrijvingen zitten onzichtbaar onder de rails verwerkt) en toebehoren. Ook een super mooie locomotief en twee startsets (jammer genoeg nog Japansmodellen) werden gelanceerd.

Dit Rokuhan, dat veel op Kato lijkt, is speciaal voor de Europese markt. geïmporteerd door NOCH (Kato en Unitrack), in Nederland vertegenwoordigd door Zeta. Daar zullen wij in de toekomst nog veel van horen. In de Z-personenwagens kan met een kant en klare printplaat, de eigen Rokuhan binnenverlichting ingebouwd worden. (zie: YouTube) Zo heeft het voor de Z-Spoorder uiteindelijk geen windeieren gelegd, dat Märklin het moeilijk had om het hoofd boven water te houden.
***********************************************************************************************************
Dat Märklin, SpurZ werkelijk wilde laten stoppen, blijkt ook uit een Märklin brief die wij bij een Shop in Shop aan de muur zagen hangen, met de mededeling dat Märklin besloten had om SpurZ te blijven produceren. Dus met ander woorden, er is bij de Duitsers over nagedacht om SpurZ op te doeken.
***********************************************************************************************************
Na de malaise met Märklin, zijn de Japanners goed in de Z-Spoor wereld gedoken. Z-Spoor was in Japan al bekend onder andere merken. Maar de lancering van Rokuhan is een schoot in de roos geweest en een echte concurrent van de uitvinder Märklin in Europa geworden. Bijna maandelijks komen er nieuwe producten op de markt. Zo kunnen we net als ProRail, de veertig jaar oude spoorbrug van Märklin vervangen door een moderne dubbelspoor Rokuhan brug, om maar een voorbeeld te noemen.

***********************************************************************************************************
Sinds een paar jaar waait er een nieuwe wind in de wereld van modelspoor in de schaal 1:220. Die wind komt uit het oosten, Japan om precies te zijn, het land van de rijzende zon. Maar wie is Rokuhan? Rokuhan is de naam van een groep technische deskundigen op het gebied van Modelspoor. Alle producten zijn ontworpen in het land van de rijzende zon: Japan.

Rokuhan-lok-dd51
Lichten blijven continue branden, ook als de loc stil staat

 

***********************************************************************************************************
Rokuhan heeft zich gespecialiseerd in Z schaal zowel rails als modellen. Het ontwerp van het ballastbedspoor is niet uniek. Kato voert het al jaren met succes. Alle denkbare rails van gebogen tot recht in diverse maten zijn aanwezig. Zelfs super schuin hellende verhoogde rails voor in scherpe bochten. De Rokuhan serie Z-Spoor is geheel compleet, dat wil zeggen rails, modeltreinen met haar scherpe opdrukken, huizen en stations enz. Maar ook de regelaar en schakelaars zijn aanwezig. Met alle anderen accessoires bieden zij een compleet Z schaal assortiment.
Rokuhan is dus een Japans bedrijf sinds 2010 en vervaardigt producten voor de Z-Schaal, beginnend natuurlijk met rails en later met rollend materieel, andere accessoires. De productie gebeurt zoals tegenwoordig bijna alles in China, hoe kan het anders? Maar wel onder toezicht van Rokuhan zelf.
Rokuhan is uitstekend in de Nederlandse winkels te koop, dus gemakkelijk in huis te krijgen. Japan, beroemd om zijn uitvindingen, precisie en innovatieve techniek. Rokuhan is erin geslaagd om nieuwe normen in de Z-spoor neer te zetten.
Het Z-Spoor met ballastbed geeft nieuwe mogelijkheden in deze door vele bewonderde schaal. Nooit eerder is er zo’n nauwkeurige, duurzaam en betrouwbaar spoor in de schaal van 1:220 geleverd. Maar nog belangrijker is het dat er nog nooit zo eenvoudig is geweest om rails van Rokuhan Z-Spoor een baan aan te leggen dat betrouwbaar en snel kan geschieden. Overtuigt u van de revolutionaire Z-schaal track! Startset doos openen en binnen 5 minuten rijden.
Rokuhan is zeer compleet wat rails betreft. Ze bieden maar liefst negen boogstralen, drie lengtes van rechte rails. Dit levert een grote mate van flexibiliteit bij de planning van de modelspoorbaan. Zoals wij al schreven zit de bediening van de wissels onder de rails. Mocht u reeds in bezit zijn van Z-Spoor, Rokuhan spoor is compatibel met Micro- en Märklinrails met een speciale overgangsrails. Nog niet alle producten zijn momenteel beschikbaar in alle Nederlandse winkels. Daar komt natuurlijk binnenkort verandering in.
Als je de Europese markt wil gaan veroveren met modelspoor, moet je dat niet proberen met Japanse modellen. Het werelddeel waar de Duitse fabrikanten bijna de hele markt in handen, moet je als buitenstaander met iets nieuws komen en zeker Europese uitstraling hebben. Dat hebben ze bij Rokuhan goed begrepen. Deze zomer kan men een prachtige draaischijf kopen, die analoge en digitale te bedienen is! en een eerste Europese uitziende Startset de dieselset DD51, beide briljante stukjes technologie,
rokuhan startsetDe Rokuhan DD51 Starter Set (NOCH artikelnummer 97802 – € 299, -) is een diesellocomotief en 2 platte container wagens, inclusief zes containers. Het ovaaltje rails (Een rondje rond de keek, zoals gebruikelijk bij alle firma’s) en natuurlijk een snelheidsregelaar. Uitleggen en rijden maar. Zowel op batterijen (8x AAA) als 220 volt. Even de opmerking: Door de zeer gevoelige snelheidsregelaar kan deze locomotief stapvoets rijden. De lichten blijven continue en helder branden, ook als hij stil staat, dus constante verlichting. Tot heden het enige min puntje dat we hebben kunnen vinden is, dat de loc wel wisselede koplichten heeft bij rijrichting wisseling, maar er zijn geen rode achter lichten aanwezig. De loc wordt geleverd met diverse koppelingen bijvoorbeeld voor Arnold. Dit Japanse merk heeft ook eigen ontworpen huisjes. Rokuhan wordt door NOCH gedistribueerd, een van de grootste scenery bedrijven van Europa. Na KATO is Rokuhan de tweede partner voor NOCH uit het land van de rijzende zon: Japan, beroemd om zijn uitvinder, precisie en innovatieve techniek.
Het Z-spoor met ballastbed voor modeltreinen in deze schaal van 6,5 mm biedt vele mogelijkheden. Nooit eerder is er zo’n nauwkeurige, duurzaam en betrouwbaar spoor op een schaal van 1:220 gemaakt. Maar belangrijker is dat het is nog nooit zo eenvoudig is geweest om rails, van tot voor kort de kleinste schaal was, betrouwbaar en snel neer te leggen. Er zijn ook nog nooit in 1:220 schaal elektrische aandrijvingen onzichtbaar geïntegreerd in de ballast geweest. Overtuigt u van de revolutionaire Z-schaal rails.
Wat de distributie betreft heeft Nederland en België niets te klagen, deze is in handen NOCH via de Nederlandse importeur Zeta, die ook Noch en Kato vertegenwoordigt en deze merken zie je in elke modelspoorwinkel.
Naast onze eigen zeer positieve ervaringen met Rokuhan producten, maakt Rokuhan zich ook interessant dat het meteen overal in de winkels en online webshops voorradig is. Kijk maar op internet daar zijn vele informatie filmpjes te zien over o.a. binnenverlichting monteren. Tot slot, bewonderen wij hun benadering van de markt. Ze zijn duidelijk actief met de ontwikkeling van hun productlijn.
Info: Zeta – Secretaris Schokkerstraat 7 – 5324 EP Ammerzoden –
Tel:073 5992680 (ma-vrijdag 08.00-17.30) zeta.ammerzoden@hetnet.nl

Foto’s: NochRokuhan en treinennieuws.nl

IMG_0841

Be the first to comment

Geef een reactie